احیای قلبی تنفسی بلد هستید؟ احتمالا بلد نیستید اما یادتان باشد که اگر این کار را بلد باشید شاید بتوانید جان یکی از نزدیکان و آشنایان تان را نجات دهید. این مطلب را بخوانید و سعی کنید در مورد احیای قلبی تنفسی یا CPR اطلاعات تان را تکمیل کنید.

 

03.jpg

احیای قلبی تنفسی بلد هستید؟ احتمالا بلد نیستید اما یادتان باشد که اگر این کار را بلد باشید شاید بتوانید جان یکی از نزدیکان و آشنایان تان را نجات دهید. این مطلب را بخوانید و سعی کنید در مورد احیای قلبی تنفسی یا CPR اطلاعات تان را تکمیل کنید.
چطور ماساژ بدهید
براساس دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی درصورتی که فردی دچار ایست قلبی شد، فریاد بزنید تا فرد دیگری با اورژانس تماس بگیرد، در همان زمان با حرکات سریع، فشاری به قفسه سینه فرد وارد کنید تا زمانی که کمک های اولیه و تکنیسین های اورژانس به محل وارد شوند. بهترین شیوه انجام ماساژ قلبی این است که دو دست تان را روی هم بگذارید و انگشتان تان را به هم بپیچانید و آنها را روی قفسه سینه در ناحیه قلب بگذارید و دست ها را سریع و قوی به سمت پایین فشار دهید. با هربار فشار دادن باید بتوانید حدود ۴سانتی متر قفسه سینه را به سمت پایین ببرید. در هر دقیقه هم باید حدود ۱۰۰بار قلب را ماساژ دهید. در فاصله هر ماساژ باید اجازه بدهید قفسه سینه کمی بالا بیاید تا قلب و ریه ها امکان پر شدن را داشته باشند.
یادتان باشد در جوانان و افراد بالغ می توانید از شیوه ماساژ قلبی به تنهایی استفاده کنید اما اگر ایست قلبی فرد را ندیده اید و فرد مقابل چشم شما دچار ایست قلبی نشده و فکر می کنید ممکن است چند دقیقه از ایست قلبی اش گذشته باشد باید به او تنفس دهان به دهان هم بدهید. در مورد نوزادان و کودکان هم بهتر است ماساژ قلبی و تنفس دهان به دهان با هم انجام شود. افراد غرق شده و آنهایی که به دلیل مسمومیت دارویی دچار ایست قلبی شده اند و افرادی که اوردوز کرده اند باید هم ماساژ قلبی و هم تنفس دهان به دهان دریافت کنند.
 
حتی ماساژ قلبی به تنهایی هم کافی است
طبیعی است که وقتی در چندقدمی شما کسی به زمین بیفتد هول شوید و ندانید چه کاری باید انجام دهید و حتی اگر احیای قلبی هم بلد باشید نتوانید آن را انجام دهید. ممکن است حتی به خاطر ترس و اضطراب یادتان برود که CPR چگونه است و اول باید چه کاری انجام دهید.
برای همین است که آمار نشان می دهد در بیشتر از ۵۰درصد موارد افرادی که فردی در نزدیکی آنها دچار حادثه می شود و به زمین می افتد تنها با اورژانس تماس می گیرند اما یک علت مهم در این میان هم این است که بسیاری از افراد نمی خواهند تنفس دهان به دهان برای یک فرد غریبه انجام دهند.
ترس از انتقال بیماری ها و حالت چندش دلیل اجتناب بسیاری از انجام CPR است و همین باعث می شود حتی انجام ماساژ قلبی که می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد هم انجام نشود. به همه این دلایل،گروهی از کارشناسان تصمیم گرفتند بررسی کنند در انجام عملیات احیای قلبی تنفسی اصلا تنفس دهان به دهان لازم است یا نه؟
هر یک دقیقه حیاتی است
براساس آمار تنها در ایالات متحده روزانه هزار نفر به دلیل ایست قلبی فوت می کنند. در کل حدود ۴۰۰هزار مورد ایست قلبی در سال درخارج از بیمارستان ها اتفاق می افتد که از این تعداد ۸۸درصد در خانه هاست و برای همین آشنا بودن با CPR می تواند جان نزدیکان شما را نجات دهد. البته ایست قلبی با حمله قلبی متفاوت است. فرد دچار ایست قلبی ناگهان به زمین می افتد و به تکان دادن و تحریک دردناک جواب نمی دهد و تنفس عادی اش قطع می شود. ایست قلبی زمانی اتفاق می افتد که جریان الکتریکی قلب دچار مشکل شود که درنتیجه آن ضربان قلب هم دچار مشکل می شود و این گونه نمی تواند خون را پمپ کند. تنها پس از ۴ دقیقه از بروز مشکل قدرت مغز برای در امان ماندن از کاهش اکسیژن به شدت کاهش می یابد. حدود ۹۵درصد از افراد دچار ایست قلبی قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می کنند. یادتان باشد از لحظه بروز ایست قلبی، هر دقیقه ای که احیای قلبی تنفسی دیرتر شروع شود، شانس زنده ماندن فرد بین ۷ تا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

منبع: یاوران