آبریزش چشم چیست؟
اشک به راحتی و سلامت چشم ها کمک می کند،.با این حال اشک غیرقابل کنترل یا آبریزش چشم ها می تواند بر سلامت و زندگی روزمره تاثیر بگذارد. آبریزش چشم در هر سنی رایج است که همیشه نشانه ی وضعیت نگران کننده نیست. آبریزش چشم زمانی که چشم ها بیش از حد اشک تولید کنند، اتفاق می افتد. آبریزش چشم می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. معمولا آبریزش چشم ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا گل مژه خود به خود برطرف می شود، با این حال آبریزش چشم می تواند علامت یک عفونت جدی باشد. پزشک می تواند علت آبریزش چشم را تشخیص دهد. در زیر نگاهی دقیق تر به برخی از دلایل خواهیم داشت.

علائم آبریزش چشم چیست؟
میزان آبریزش چشم ممکن است کم یا زیاد باشد و حتی ممکن است همراه با علائم دیگری چون قرمزی چشم، وجود رگ های خونی بزرگ و قابل مشاهده، درد چشم، دردهای تیز، تورم پلک، تاری دید و حساسیت به نور باشد.

 

دلایل آبریزش چشم چیست؟
اگر چیزی وارد چشم شما شود، سوزش چشم باعث پلک زدن ناگهانی و ایجاد اشک جهت پاک کردن چشم می شود. یک ذره گرد و غبار، خاک یا سایر مواد ممکن است سبب ساییدگی یا خراش شود. همچنین استفاده از لنزهای چشمی شانس ابتلا به عفونت ها و در نتیجه آبریزش چشم را افزایش می دهد.
لنزهای چشمی کثیف یا پاره شده، باعث سوزش یا آسیب چشم ها شده و منجر به آبریزش چشم می شود.
ممکن است احساس وجود سنگ ریزه در چشم، درد و یا ناراحتی کنید.


حساسیت یا آلرژی

تب یونجه ( یک‌ واکنش‌ حساسیتی به‌ مواد حساسیت زا موجود در هوا) یا رینیت ( التهاب مخاط بینی) علت شایع آبریزش بینی هستند.
زمانی که بدن شما به مواد بی ضرری مانند گرده، گرد و غبار و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می دهد،آلرژی اتفاق می افتد.سیستم ایمنی بدن شما بر علیه این آلرژن ها(محرک ها) آنتی بادی تولید می کند که باعث پاسخ التهابی مانند قرمزی، تورم و آبریزش چشم ها می شود.


عفونت و التهاب

عفونت و التهاب چشم ها و پلک ها ممکن است موجب بروز آبریزش چشم شود.
چشم صورتی(التهاب ملتحمه چشم) یک بیماری شایع است.معمولا توسط عفونت باکتریایی یا ویروسی در یک یا هر دو چشم ایجاد می شود.همانطور که از نام آن پیداست، این بیماری باعث التهاب عروق خونی در چشم در نتیجه صورتی یا قرمز به نظر رسیدن چشم می شود.
قرنیه، لنز شفاف چشم، ممکن است دچار التهاب شود، که به آن کراتیت (التهاب قرنیه) می گویند.علائم آن درد، قرمزی، تاری دید، حساسیت به نور و آبریزش شدید همراه با ترشحات سفید رنگ است.
التهاب یا عفونت در غدد اشکی یا لاکریمال می تواند سبب تورم و آبریزش شدید چشم شود.
آلودگی مژه ی در حال رشد می تواند باعث تورم دردناک و آبریزش چشم شود.
گل مژه شبیه جوش یا کورک در امتداد خط مژه است.این برآمدگی قرمز و دردناک معمولا توسط عفونت باکتریایی غدد چربی در پلک ایجاد می شود.به طور مشابه، شالازیون، برجستگی کوچک بدون درد در لبه ی پلک در زیر پوست است.
بلفاریت تورم قرمز و عفونی پلک هاست، که در صورت بسته شدن غدد چربی پایه ی مژه ها اتفاق می افتد.
تراخم یک عفونت جدی باکتریایی چشم است.این بیماری مسری علت اصلی نابینایی در جهان است. علائم آن شامل خارش، تورم پلک ها،چرک و آبریزش چشم است.


انسداد مجاری اشکی

اشک توسط مجاری نازولاکریمال، مجاری اشکی موجود در گوشه ی هر دو چشم ، جمع می شود.این مجاری می توانند مسدود یا تنگ شوند که باعث آبریزش چشم می شود و یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد.این وضعیت می تواند نوزادان، کودکان و بزرگسالان را درگیر کند.مجاری می تواند به علت تورم، التهاب و عفونت مسدود شود. علائم آن شامل تورم چشم، قرمزی و جاری شدن اشک ها در صورت است.
بعضی از انسدادها ژنتیکی هستند.تنگی به وسیله ی پلاک ها نیز باعث مسدود شدن یا باریک شدن ورودی مجرای چشم می شود.


تغییرات پلک

پلک زدن به پاکسازی اشک ها از چشم کمک می کند. هر گونه تغییر در ساختار و عملکرد پلک ها موجب آبریزش چشم می شود.
تغییرات ممکن است به طور طبیعی یا به علت آسیب رخ دهد.نازک و چروکیده شدن پلک ها در سالمندان باعث جمع شدن اشک و سپس قرمزی و آبریزش مزمن چشم ها می شود.


به خارج برگشتن پلک ها که باعث نمایان شدن ملتحمه ی پلک می شود، از خالی شدن اشک جلوگیری می کند.
برگشتگی لبه ی پلک به داخل باعث ایجاد فشار، سوزش و ناراحتی در چشم می شود،که ایجاد کننده ی آبریزش چشم است.

دلایل دیگر آبریزش چشم عبارتند از:

خشکی چشم‌ها
سرماخوردگی و آنفلوانزا
نور خورشید و وزش باد
استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال
آسیب به صورت
آسیب به بینی
عفونت سینوس ها
بعضی از داروها ممکن است باعث بروز آبریزش چشم شوند:
داروهای موضعی ضد فشار خون
داروهای شیمی درمانی (تاکسان ها)
اپی نفرین (استفاده در درمان واکنش های آلرژی شدید)
قطره های چشمی (یدید اکوتیوفات و پیلوکارپین)
استروئید ها


آبریزش چشم را چگونه درمان کنیم؟
بهداشت فردی: دست های خود را به طور مرتب بشویید و از دست زدن به صورت و چشم ها ی خود بپرهیزید.

آبریزش چشم ممکن است بدون درمان بهبود یابد و در صورت لزوم با تشخیص عامل ایجاد کننده، آن را درمان می کنند.

اجسام خارجی: جسم خارجی را با آب تمیز و ملایم از چشم بشویید. اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید،ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید، سپس لنز را بردارید.لنزها را روزانه تمیز کنید و در صورت قدیمی یا منقضی شدن، از آنها استفاده نکنید.اگر پس از برداشتن جسم خارجی هنوز آبریزش، درد یا سایر علائم چشمی را دارید،به پزشک خود مراجعه کنید.

آلرژی: آبریزش چشمی ناشی از آلرژی معمولا فصلی است.از عوامل شناخته شده ی محرک- مانند گرده – در طول ماه های بهار اجتناب کنید. برای برطرف کردن آبریزش چشم و سایر علائم آلرژی تنها با صلاحدید پزشک می توان از دارو استفاده کرد. داروهای ضد آلرژی باعث کاهش پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی و از بین رفتن علائم می شوند. داروها عبارتند از:

آنتی هیستامین ها
ضد احتقان ها
اسپری بینی کرومولین سدیم
ایمونوتراپی
قطره های چشمی


عفونت و التهاب:

اکثر عفونت های ویروسی چشم بدون درمان بهبود می یابند.عفونت های باکتریایی چشم یا پلک را پزشک با تجویز قطره یا پماد های آنتی بیوتیک درمان می کند. از کمپرس آب گرم برای تسکین تورم و از آب استریل برای شستن ترشحات استفاده کنید.

 

انسداد مجاری و تغییرات پلک:

انسداد مجاری اشکی ممکن است خود به خود یا با درمان آنتی بیوتیکی عفونت ها بهبود یابد.از کمپرس آب گرم همراه با آب استریل جهت پاکسازی هرگونه آلودگی در چشم استفاده کنید. در برخی موارد مجاری اشکی مسدود شده را با عمل جراحی باز می کنند، همچنین تغییرات پلک را نیز با عمل جراحی ترمیم می کنند.

بوتاکس: تجربه ی بالینی نشان می دهد که تزریق سم بوتولینیوم (بوتاکس) به شل شدن عضلات نزدیک به مجاری اشکی و درمان آبریزش چشم کمک می کند.

 

آبریزش چشم کودکان:

به طور معمول آبریزش چشم در نوزادان خود به خود بهبود می یابد.باز شدن کامل مجاری اشکی نوزادان چند ماه طول می کشد و ممکن است نیاز باشد که چندین بار در روز چشم ها را با پنبه ی مرطوب استریل تمیز کنید.

محافظت از چشم: هنگام خروج از خانه با استفاده از عینک های آفتابی از چشم خود محافظت کنید.محدود کردن زمان استفاده از صفحه های نمایش مانند موبایل،تلویزیون و.. و استفاده از عینک های آفتابی باعث کاهش فشار بر چشم می شود.

همچنین بخوانید:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
معاینه ی چشم ها را در چکاپ سلامتی خود بگنجانید.

در صورت وجود آبریزش چشم همراه با درد در اطراف چشم، تغییرات بینایی و یا حس وجود جسم خارجی در چشم فورا به دکتر چشم خود مراجعه کنید.

آبریزش چشم ممکن است خود به خود برطرف شود اما اگر دچار خشکی یا سوزش چشم شدید، استفاده از اشک مصنوعی و چند دقیقه کمپرس آب گرم کمک کننده است.اگر آبریزش چشم شما طول کشنده شد، به پزشک خود مراجعه کرده که در صورت لزوم شما را با چشم پزشک ارجاع خواهد داد.

 

منبع: doctoreto