هنگام پریود، ماهیچه‌های شکم دیواره رحم را با نوسانات انقباضی تخریب می‌کنند. گاهی اوقات این انقباض‌ها موجب احساس درد در زنان می‌شود. حتی برخی از زنان و دختران در این زمان به تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال هم مبتلا می‌شوند. پزشکان هنوز دقیقا نمی‌دانند چرا برخی از زن‌ها قاعدگی دردناک دارند اما زنان دیگر این‌طور نیستند؛ اما برخی عوامل می‌توانند به شدت این دردها اضافه کنند:

داشتن خون‌ریزی شدید؛
برای اولین بار بچه‌دار شدن؛
کمتر از20ساله بودن یا در آغاز قاعدگی قرارداشتن؛
تولید بیش از حد هورمون پروستاگلاندین یا به آن حساسیت داشتن (این هورمون روی رحم اثر می‌گذارد).

راه و روش های خانگی و طبیعی برای کاهش درد قاعدگی و پریود

خورد و خوراک تان را تغییر دهید

در این شرایط خوردنتان را متفاوت کنید، سعی کنید مصرف چربی را کاهش و مصرف سبزیجات را افزایش دهید.یک رژیم غذایی کم چرب،التهاب را در کل بدن شما کاهش میدهد.علاوه بر این به طور کلی باعث سلامت شما میشود.

شما میتوانید با خوردن چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید.منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی میشود.منیزیم علاوه بر سایر عملکرد ها، به تنظیم عملکرد عضلات نیز کمک میکند.

منیزیم در مواد غذایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته شده فراوان است.برای جلوگیری از کم آب شدن بدن آب زیادی بنوشید و از هرگونه نوشیدی دیگر اجتناب کنید.شکر کمتری مصرف کنید و هنگامی که نیاز به آن دارید از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید.

 

چای بیشتری بخورید تا درد قاعدگی تان کاهش یابد:

چای برای کمک به درد قاعدگی بسیار موثر است.میتوانید هرگونه طعم چای را انتخاب کنید.چای با روغن نعنا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و چای بابونه هم سطح گیلیسین ادرار را افزایش میدهد و به گرفتگی عضلانی کمک میکند و به عنوان یک آرام بخش عمل میکند.

قبل از دریافت این مواد غذایی بویژه اگر در معرض خونریزی شدید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

از طب سوزنی برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید:

این درمان ،تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش میدهد و علاوه بر آن برای درمان درد گرفتگی های قاعدگی نیز مفید است.طب سوزنی کمک میکند تا سیستم عصبی تان آرام شود، و جریان خون را در اندام های داخلی افزایش میدهد و قوی تر میکند و اثر ضد التهابی نیز خواهد داشت.

 

خوراکی‌های زیر را هم امتحان کنید:

پاپایا: این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها است.
برنج قهوه‌ای حاوی ویتامین B6 است و می‌تواند نفخ را برطرف کند.
گردو، بادام و تخم کدو حاوی منیزیم هستند و از شدت درد قاعدگی کم می‌کنند.
روغن زیتون و بروکلی ویتامین E دارند.
مرغ، ماهی و سبزیجات سبز برگ‌دار حاوی آهن هستند و می‌توانند آهن ازدست‌رفته? هنگام قاعدگی را جبران کنند.
دانه تخم کتان هم حاوی اسید‌های امگا3 است و با ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند از تورم و التهاب کم کند.
بهترین کار این است که در تمام طول سال از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و آن را فقط به دوران پریودتان محدود نکنید.

بابونه

نوشیدن چای بابونه از درد‌های قاعدگی کم می‌کند. چای بابونه مملو از مواد ضدالتهابی است که جلوی عملکرد پروستاگلاندین‌ها را می‌گیرد. سلول‌های موجود در آندومتر رحم، شبه‌هورمون پروستاگلاندین‌ها را تولید می‌کنند و موجب ترشح آن‌ها در زمان قاعدگی می‌شوند. ترشح این ماده در نهایت ماهیچه‌های رحم را منقبض و دردناک می‌کند.

همچنین پروستاگلاندین‌ها مسئول تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد در دوران قاعدگی هستند. دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن از تولید پروستاگلاندین‌ها می‌کاهند. نوشیدن چای بابونه هم مانند این دارو‌ها عمل کرده و از تولید پروستاگلاندین‌های درد‌آور پیشگیری می‌کند؛ همچنین جریان خون قاعدگی را هم بهتر می‌کند و از علائم درد می‌کاهد.

یک هفته پیش از شروع پریودتان، روزی دو فنجان چای بابونه بنوشید. اگر هر ماه این کار را تکرار کنید، از فواید آن بیشتر استفاده می‌برید.

 

رازیانه

در یک تحقیق، تعدادی از زنان جوان در روز‌های اول قاعدگی‌شان، به‌مدت 3 روز و هر روز 4 بار، قرص‌های حاوی 30 میلی‌گرم عصاره? بابونه مصرف کردند. نتیجه این تحقیق نشان داد که این زنان بسیار کمتر از زنانی که دارونما خورده بودند، دچار درد‌های قاعدگی شدند.

 

محققان بر این باورند که رازیانه جلوی انقباض‌های ایجادکنند? ترشح پروستاگلاندین‌ها را می‌گیرد. عصاره رازیانه انتخاب خوبی برای زنانی است که به‌دلیل درد‌های شدید قاعدگی 1 تا 3 روز اول دوران پریودشان را نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را انجام دهند؛ 10 درصد از زنان چنین وضعیتی دارند.

 

دارچین

در یک مطالعه بر روی زنان جوان، زنانی که 3 روز اول قاعدگی‌شان، روزی 3 کپسول حاوی 420 میلی‌گرم دارچین مصرف کرده بودند، خون‌ریزی قاعدگی، درد، تهوع و دفعات استفراغ کمتری در مقایسه با زنانی داشتند که دارونما خورده بودند. همچنین مصرف دارچین هیچ نوع عارضه? جانبی خاصی روی این زن‌ها نگذاشته بود. می‌توانید کمی دارچین به غلات صبحانه اضافه کنید یا درون یک فنجان کاکائوی داغ خود بریزید. این ترکیب نه‌تن‌ها صدمه‌ای به شما نمی‌زند، بلکه از درد‌های قاعدگی و دیگر علائم عذاب‌آور پریودتان می‌کاهد.

 

سبزی جعفری:

یک چهارم فنجان جعفری جدید را داخل یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و سریعاً بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول زمان قاعدگی استفاده کنید.

 

اسیدهای چرب بیشتری استفاده کنید:

پژوهش های زیادی نشان داده است که استفاده این اسیدهای چرب که عمدتاً در غذاهایی مثل ماهی، آجیل ها مانند گردو، بادام و یا دانه هایی مثل کنجد موجود است ، باعث کاهش علائم دیسمنوره( درد هنگام پریود) میگردد.

 

دارو‌های گیاهی چینی

همیشه دارو‌های سنتی برای درمان دیسمنوره? اولیه مناسب نیستند و برخی از زنان نمی‌توانند این نوع درمان‌ها را تحمل کنند. این دارو‌ها تقریبا برای درمان 20 تا 25 درصد از زنان مبتلا به دیسمنوره? اولیه پاسخ‌گو نیست. دارو‌های گیاهی چینی ممکن است انتخاب درمانی بهتری برای زنان مبتلا به دیسمنوره? اولیه باشد. در تحقیقات بسیاری، مشخص شد که این دارو‌های گیاهی می‌توانند درد و به‌طورکلی، علائم نامطلوب قاعدگی را کم کنند. زنانی که از دارو‌های گیاهی چینی برای درمان درد‌های قاعدگی خود استفاده کردند، کمتر به مصرف مسکن روی آوردند.

 

پرهیز از کافئین

حذف کافئین به زنان بسیاری در درمان درد‌های قاعدگی کمک کرده است. کافئین در نوشیدنی‌های مختلفی، چون قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی زا و همچنین شکلات وجود دارد. اگر هر روز کافئین مصرف می‌کنید، بهتر است از مقدار آن به‌تدریج کم کنید تا گرفتار عوارض ناشی از ترک آن نشوید. به‌جای مصرف کافئین، از اسموتی‌های پر از سبزیجات مملو از آنتی‌اکسیدان، گیلاس و پودر پروتئین استفاده کنید. این مواد مغذی می‌توانند برعکس کافئین، که درد قاعدگی را افزایش می‌دهد، دردهایتان را درمان کنند.

 

مسکن‌ها

انقباض‌های رحم موجب درد‌های قاعدگی می‌شوند. برای درمان درد‌های شدید می‌توان از دارو‌های بدون نسخه ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسین‌سدیم استفاده کرد. این دارو‌ها از انقباض‌های قاعدگی می‌کاهند. همیشه در منزل، محل کار و در خودرویتان، از این نوع دارو‌ها نگهداری کنید تا در صورت نیاز آن‌ها را در دسترس داشته باشید.

موقع مصرف دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی مراقب باشید؛ زیرا این دارو‌ها ممکن است موجب زخم‌های گوارشی شوند یا خون‌ریزی معده را تشدید کنند.

 

حرارت

قراردادن پد یا دستمال گرم یا کیسه? آب گرم روی شکم می‌تواند انقباض‌های مربوط به قاعدگی را تا حد زیادی کاهش دهد. می‌توانید پد یا کیسه آب گرم را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین بخرید. استفاده دائمی از حرارت می‌تواند به اندازه? قرص‌های ایبوپروفن برای درمان درد‌های ناشی از دیسمنوره? اولیه مؤثر باشد. گرما ماهیچه‌ها را در حالت استراحت قرار می‌دهد.

در یک بررسی روی زنان بین 13 تا 30ساله، که به دیسمنوره? اولیه مبتلا بودند، مشخص شد درد افرادی که از پد‌های گرمای تا 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی‌گراد) استفاده کردند، به اندازه? آن‌هایی که ایبوپروفن خورده بودند، آرام شد. اگر پد گرما یا کیسه آب گرم ندارید، می‌توانید حمام آب گرم بگیرید یا یک حوله را گرم کنید و روی شکم‌تان قرار دهید.

 

قرص های ضدبارداری

پزشک امکان دارد قرصهای ضد بارداری هورمونی را برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش شدت درد پریود تجویز کند. این کار با نازک شدن پوشش رحم، که در آن پروستاگلاندین ها تشکیل میشوند، همراه است. این کار باعث تنگی و خون ریزی میشود.

در بعضی موارد، قرصهای کنترل حاملگی را میتوان بطور پی در پی استفاده کرد. در این مورد اصلاً خون ریزی وجود نخواهد داشت. اقسام دیگر قرصهای کنترل بارداری، من جمله بعضی از انواع IUD هورمونی، حلقه های واژینال، پچ ها و تزریق ها میتوانند به کاهش گرفتگی کمک کنند.

 

کارهایی که باید برای کاهش درد زمان پریودی انجام دهید:

- حسابی استراحت کنید و درصورتی که لازم بود، مرخصی بگیرید اگر چه اغلب خانم‌ها به آسانی میتوانند بر اوضاع مسلط شوند، ولی با این حال بعضی از خانم‌ها هم هستند که درد خانه‌نشین شان میکند. بهتر است به خودتان فشار نیاورید. درصورتی که دردتان زیاد است، استراحت کنید و مرخصی بگیرید. بی تردید سر کار رفتن، در حالی که کمرتان از درد خم شده کار عاقلانه ای نیست.

- بدون شک اصلاً خانمی دلش نمی خواهد در دوره ی پریودش ورزش کند. ولی باید بدانید که انجام حرکات ورزشی منظم سبب کاهش دردهای قاعدگی میشود . اما منظورمان این نیست که روز نخست پریودتان  ورزش های سنگین انجام دهید. بلکه انجام حرکات ورزشی سبک، نرمش و پیاده روی ساده سبب میشود که اکسیژن بیشتری به اعضای بدن برسد و جریان خون بیش تر شود.

- مواقعی که بسیار کلافه و مضطرب اید، پنج بار از راه بینی نفس عمیق به درون بکشید و بیرون دهید. خواهید دید که در تخفیف درد و علائم شما بسیار مؤثر است.

- همان طور که گفتیم گرما سبب کاهش درد میشود. دوش آب گرم( نه داغ) بگیرید. آب گرم شما را از نظر روحی و روانی آرام میکند و دردتان را کاهش میدهد .

ماساژ با روغن‌های گیاهی
ماساژ درمانی برای حدود 20 دقیقه می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. یک مطالعه اثر ماساژ را در افراد مبتلا به درد قاعدگی ناشی از اندومتریوز بررسی کرد (2). محققان دریافتند ماساژ بلافاصله درد را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و مانع افزایش دوباره آن می‌شود. ماساژ درمانی برای قاعدگی شامل فشار دادن نقاطی خاص است در حالی که دستان ماساژور در اطراف شکم، پهلو و پشت حرکت می‌کنند.
گاهی اضافه کردن روغن‌های گیاهی به سبک آروماتراپی یا همان رایحه درمانی، ممکن است مفیدتر باشد. در یک مطالعه 48 فرد مبتلا به درد قاعدگی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه با کرمی حاوی روغن‌های گیاهی و گروه دیگر با کرمی حاوی عطر مصنوعی ماساژ داده شدند.شدت و طول مدت درد در گروهی که از روغن‌های گیاهی استفاده می‌کردند، کاهش چشمگیری داشت (3). محققان این مطالعه از ترکیب روغن اسطوخدوس، مریم گلی و مرزنگوش استفاده کردند. شما می‌توانید روغن ماساژ معطر را بخرید و یا خودتان با استفاده از روغن‌های معطر گیاهی و یک روغن پایه، ترکیب مخصوص خود را بسازید.

همچنین بخوانید:

 
ارضا شدن (ارگاسم)
هنوز مطالعه بالینی منسجمی درباره تأثیر مستقیم ارگاسم بر رفع گرفتگی عضلات در مدت قاعدگی انجام نشده، ولی آموزشگران حرفه‌ای لذت و سلامت جنسی از جمله آویشن معتقدند که ارضای جنسی به تحمل درد قاعدگی کمک می‌کند. ارضای واژنی تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از جمله نخاع و مغز، که باعث رهاسازی نوروترانسمیترهایی مثل اندورفین‌ها و اکسی‌توسین می‌شود. اندورفین‌ها باعث کاهش احساس درد می‌شوند.
دکتر بری کمیساروک، استاد روانشناسی دانشگاه دانشگاه راتگرز که بر روی ارگاسم در زنان مطالعه می‌کند، در مصاحبه‌ای با بی بی سی می‌گوید: «ارضای واژنی، درونی و شامل کل بدن است؛ احتمالا به این دلیل که اعصاب حسی کلیتوریس که به ناحیه خارجی آن چوچوله گفته می‌شود، با اعصاب حسی واژن تفاوت دارند». او به همراه دکتر بت وایپل در سال 1985 اولین مطالعه را در مورد تاثیر ارضا شدن بر درد انجام دادند. این مطالعه نشان داد که تحریک واژنی توسط خود فرد [یا خودارضایی]، تحمل درد را دو برابر می‌کند.

پرهیز غذایی


در طول قاعدگی، بهتر است از مواد غذایی که باعث ورم و نفخ شکم می‌شوند اجتناب کرد. غذاهای چرب، الکل، نوشیدنی‌های گازدار، کافئین و غذاهای شور از موارد مواد غذایی مضر در دوران قاعدگی هستند. کاهش یا حذف این غذاها می‌تواند گرفتگی و درد قاعدگی را کاهش دهد. بجای نوشیدنی کافیین‌دار (مانند قهوه، چای، نوشابه و یا نوشیدنی انرژی‌زا) از دم‌نوش زنجبیل یا نعناع یا مخلوط آب جوش و لیموترش استفاده کنید. اگر هوس مواد غذایی شیرین کرده‌ اید، میوه تازه و یا خشک بخورید.

منبع: pezshkyar