خواص میوه ها برای سلامتی بسیار است. اکثر میوه ها دارای فیبر هستند که به هضم غذا کمک کرده و همچنین موجب تناسب اندام می شوند. یکی دیگر از خواص میوه ها مخصوصا میوه های آبدار درمان کم آبی بدن و زیبایی پوست است. در این بخش خواص برخی از انواع میوه ها را به شما معرفی می کنیم.

خواص میوه گردو

مغز میوه گردو دارای خاصیت خون سازی است و بعضی از دانشمندان معتقدند که خوردن آن مانع تشکیل سنگ کیسه صفرا می شود . پوست ریشه ی گردو و پوست خارجی میوه ی گردو هر دو قابض بوده ، برای شستشوی زخم ها بهترین داروی آنتی سپتیک می باشد . پوست سبز خارجی گردو و نیز برگ ان هر دو در پائین آوردن قند خون شهوتی بسزا دارند . روغن مغز گردو پماد بسیار خوبی برای اگزما و مخصوصا سوزش ادرار بچه ها است.

دم کرده ی برگ گردو به نسبت پنج در هزار برای دردهای عضلانی استخوانی و دردهای استخوانی و دردهای معدی ونیزبر ضد اسهال به کار برده می شود .

از خواص گردو این است که مغز گردو و مویز وانجیر اگر تواما مصرف شوند ، برای تقویت حواس پنجگانه و اعصاب دماغی موثر می باشند . خوردن انجیر و گردو به صورت کوبیده ملیّن بسیار خوبی است .

خواص میوه ها خواص گردو

باید دانست که مغز گردوی کهنه شده و مانده به علت اکسیداسیون اسیدهای آن قابلیت غذایی خود را کم و بیش از دست داده و باعث گلو درد و تحریکات دستگاه گوارش می گردد . برگ گردو و براده ی آهن را بصورت حنا برای رنگین شدن موها بکار می برند . جوشانده ی برگ گردو بهترین دارو برای از بین بردن قارچهای پوستی به صورت شستشو می باشد .

از نظر فیزیولوژی کلسیم و فسفر بدن همیشه بایستی در حال تعادل بوده ، ازدیاد یکی از آنها باعث کمی دیگری خواهد شد .مثلا هنگام افزایش کلسیم بدن ، از فسفر آن کاسته می شود و بالعکس. چون پنیر به تنهایی دارای کلسیم زیاد می باشد و از طرفی گردو منبع غنی فسفر است،  مسلما در صورتی که یکی از آنها به تنهایی مصرف شود ، مواد موجود آن بیشتر وارد بدن شده تعادل را به هم می زنند . اما در صورتی که هر دو با هم مصرف شوند تعادل برقرار شده زیانی به وجود نخواهد آمد .

 

خواص میوه سیب درختی (از خانواده رزاسه)

خواص میوه سیب بسیار قابل توجه است . دم کرده ی پوست درخت سیب به عنوان تب بر در موارد تب های نوبه ای ، تب های صفراوی و مالاریا تجویز می شود . ریشه ی درخت سیب خواب آور و ضد کرم است . میوه اش ضد اسهال ، مدر و آرام بخش می باشد . خواص میوه جات بسیار متنوع است . توصیه می شود که سیب را شسته و با پوست میل نمایند. چنانچه گذشت مواد موثر آن بیشتر در پوست میوه وجود دارد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید

انگور خرس ، جلوگیری از عفونت ادراری و سلامت پوست

سیب پخته ملیّن و نرم کننده و برای رفع بی خوابی مفید است . سیب مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می شود ، لذا خوردن آن برای تصلب شرائین ، تقرس و روماتیسم مفید است .

آب سیب یا عصاره ی آن در سرماخوردگی و سرفه موثر بوده و مقوی قوای مغزی و کبد و اعصاب است . پخته ی آن خشونت صدا را آرام وبرای تقویت قلب و رفع حالت سوداوی وعصبانی شدن موثر است . سیب عطش را فرونشانده وبرای اسهال مفید است .

برخی خواص سیب به این دلیل است که ماده ای در سیب وجود دارد بنام فلورتین که با آب ترکیب شده و خاصیت تب بری پیدا می کند ، لذا سیب علاوه بر دارا بودن مواد غذایی کامل ، مقوی عضلات قلب ، قابض و ضد عفونی کننده روده ها بوده و از رشد قارچها و انگلها جلوگیری کرده و چون دارای عامل فنلی است ، آنتی سپتیک و گندردا می باشد .

خواص میوه هندوانه

هندوانه در معالجه ی یرقان ، گرفتگی کیسه صفرا ، خارش و آلرژی ،سوزش ادرار ، بزرگی پروستات ، التهابات دستگاه تناسلی ادراری ، خشکی دهان ، غلظت خون ، بالا بردن فشار خون مصرف دارد.

هندوانه نرسیده و شیرین نشده برای بیماران قندی ضرری ندارد .

مغز تخمه ی هندوانه مدّر ، ضد التهاب ، ضد سنگ کلیه و سفتی خون ، کهیر و آلرژی می باشد . به طور کلی هندوانه و تخمه ی آن هر دو برای بیماران سوداوی مزاج بهترین دارو و غذاست . بهتر است هندوانه را قبل از صرف غذا میل نمایند .

خوردن هندوانه و تمبر هندی برای حالات بررسی شده فوق موثر ومفید واقع می شود . کسانی که دارای ناراحتی گوارشی می باشند بهتر است از آب هندوانه استفاده نمایند .

خواص میوه هویج

از عصاره ی غدّه ی هویج در معالجه سوختگی ها استفاده می شود . تخم هویج در ازدیاد شیر ، اسپرم و خون کاملا موثر می باشد .

تخم هویج و ساقه ی زیرزمینی آن برای معالجه ی بیماری های کبدی به کار برده می شود . اخراج سنگ کلیه و ازدیاد ادرار و کوچک کردن کبد و طحال بزرگ یکی از اعمال درمانی هویج است .

ادامه مطلب -> کلیک کنید

خواص شگفت انگیز نارانجیلا و تاثیرات آن بر روی بدن

بهترین منبع ویتامین A و C بوده از این رو کمبودهای این دو ویتامین را جبران می نماید .

خواص میوه ها هویج

خواص میوه هلو

خواص میوه هلو قابل توجه است . مثلا هلو ضد تصلب شرائین بوده (وجود کولین) و موثر بر نارسایی عروق کرونر (استیل کولین) و نیز پائین آورنده ی فشار خون می باشد . برگ خشکیده ی هلو به مقدار کم ملیّن و شستشوی با آن پوست را لطیف و نرم می نماید . روغن مغز هسته ی هلو به صورت مالیدنی برای اگزمای اطفال بسیار موثر می باشد ، مثل اگزمای ناحیه ی کفل ، قسمت جلوی رانها، پشت گوش ، روی گونه وساق پا .

خواص میوه نارنگی

ملیّن ، مقوّی ، نیروبخش عضلانی ، تقویت کننده ی دستگاه گوارش می باشد .

شکوفه های نارنگی محرک اعصاب محیطی و مرکزی و آرامبخش می باشد .

برگ های این گیاه مانند سایر برگ های مرکبات به صورت جوشانده برای شستشوی زخم ها بکار می رود .

از نظر سایر خواص مشابه خواص سایر مرکبات می باشد .

خواص میوه لیمو ترش

مصرف زیاد آب لیمو ترش باعث کم هوشی می شود . جوشاننده ی برگ لیمو در تسکین دردهای پراکنده موثر بوده و یک آرامش دهنده می باشد . مصرف آب لیمو وشکر برای دردهای مفصلی پیشنهاد می شود و برای تصفیه خون و به عنوان خنک کننده موثر بوده و در کم کردن چربی زیاد تاثیر می نماید . به گزارش آسان طب مصرف آبلیمو برای سوداوی مزاج ها (کسانی که فیبرین و فیبری نوژن خونشان زیاد است ) بهترین دارو است .

در مراحل زیادی صفرا و التهابات داخلی داروی خوبی است . پوست لیموترش در لوسیون ها و داروهای زیباکننده باعث درخشانی پوست می گردد.

خواص میوه ها گریپ فروت

خواص میوه گریپ فروت

از آب این میوه برای زیاد شدن مقاومت بدن در مقابل سرما خوردگی ها استفاده میشود ، مصرف روزانه ی این میوه برای زخم های عفونی و دفاع بدن در مقابل عوامل عفونت زا بسیار موثر است . میوه انتخابی برای مبتلایان به زیادی خون و فشار آن و نیز تصلّب و سفتی رائین و زیادی چربی آن می باشد .

فواید میوه ها برای بیماران چاق ، پرخون و کسانی که مبتلا به عظم پروستات می باشند بسیار است و سوزش ادرار ، التهابات داخلی و تکرر ادرار را تسکین می دهد . داروی موثری برای رژیم غذایی لاغری است .

 

منبع : آسان طب